تاریخچه کلیسای وانک اصفهان رد شد



همچنین تغییراتی که در قرن پنجم هجری در مسجد سازی به وجود آمد و تبدیل نمودن مسجد شبستانی به مسجد چهار ایوانی تحولاتی در ساخت مسجد ایجاد کرد و این روش جدید تحت عنوان طرح مسجد ایرانی در ساخت بسیاری از مساجد جامع در شهرهای مختلف ایران مورد استفاده قرار گرفت. جهانگرد معروف فرانسوی، شوالیه شاردن، که در حدود چهل سال پس از مرگ شاه عباس بزرگ در زمان شاه سلیمان صفوی به اصفهان آمد دربارهٔ جلفا می نویسد: ((بزرگ ترین محلات خارج از شهر اصفهان است که یک فرسنگ طول و یک فرسنگ عرض دارد و از دو قسمت تشکیل می گردد. مسجد جامع یا همان مسجد عتیق اصفهان در بخش قدیمی شهر و در انتهای بازار بزرگ قرار دارد. در شهر یزد با قرار گرفتن زیر یکی از بادگیرها و لذت بردن از خنکای نسیمی که از آن میوزد، در یک روز گرم و تابستانی طاقت فرسا جذبه واقعی و منحصر به فرد شهر را درک میکنید. در این آکواریوم پس از تهیه بلیط شما را به راهروی شیبدار دیگری راهنمایی میکنند که به ورودی اصلی آکواریوم میرسد. در ادامه هتل ها، اقامتگاه های بومگردی و مسافرخانههای یزد را خدمت شما معرفی میکنیم تا در زمان سفر درگیر انتخاب هتل نشوید. دن گارسیا سفیر فرانسه در زمان شاه عباس نیز سی و سه پل را یکی از بهترین آثار معماری ایران میداند و توضیح میدهد که مردم بر این عقیدهاند که پل را اللهوردیخان به هزینه خود ساخته است اما برخی حسودانش باور ندارند که این طور باشد. این مسجد به جهت قدمت تاریخی، سبک معماری و زیباییهای هنری، از مهمترین آثار باستانی مشهد و صنعت معماری ایران محسوب میشود.

نارین قلعه یکی از آثار باستانی استان یزد است که در میدان شهرداری میبد قرار دارد. فضای داخلی میدان فاقد تجمع انسانی چشمگیر به دلیل عدم انجام فعالیت های گروهی شبانه است و غیر از فعالیت های آیینی که تعداد محدودی از شب های سال را شامل می شود، مراسم یا سرگرمی شبانه جمعی دیگری وجود ندارد. محله جلفای اصفهان شاید زیباترین و جالبترین محلهای باشد که در عمرتان دیدهاید، اما به نظر میرسد آنطور که باید به آن پرداخته نشده است، بنابراین در سفر خود به اصفهان حتما از این محله تماشایی و دوستداشتنی دیدن کنید تا خاطرهای به یاد ماندنی را برای خود و اعضای خانوادهتان رقم بزنید. خانه لاریها، میدان امیرچخماق، موزه آب و باغ دولتآباد هم همان دور و اطراف هستند و بهراحتی میتوانید یک روز پر از خاطره را با دیدن آنها بگذرانید. نزدیکی مدرسهی فرانسویها به کلیسا، به خصوص کلیسای میناس، باعث شده است که بتوان درمدت زمان کوتاهی ازاماکن معروف و تاریخی جلفا دیدن کرد. برای این که بتوانید انتخاب درستی به هنگام خرید ماهی آکواریومی داشته باشید حتما باید در مورد آنها دانش کافی داشته باشید و نداشتن اطلاعات در این مورد ماهیها باعث می شود تا ماهیها عمر کوتاهی داشته باشند. به هنگام ورود به مسجد، دو لوح مربعی در دو طرف خواهید دید که مقدس شمرده می شوند. این افراد که بیش از سه هزار خانوار بودند، در ابتدای ورود به محله جلفا، اقدام به ساخت خانه کردند و به مرور زمان محله زیبای جلفا به شکل امروزیاش درآمد.

واردات زیورآلات از دبی-واردات کالا از دبی-فقیهی تریدینگ پس از ساخت خانهها، نوبت به ساخت کلیساها رسید تا محله کاملا رنگ و بوی مسیحی بگیرد. تمام نقاشیهایی که در فضای داخلی کلیسا کشیده شده است، برگرفته از رنگ روغن و آب طلا بوده و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) به زیبایی بر روی دیوارههای آن تزیین شده است. این کلیسا دارای گنبدی عظیم بوده و دیوارهها و طاقهای بلندی دارد، همچنین نقاشیها و طلاکاری سقف این بنا بسیار حیرتانگیز و مشهور است، تا اندازهای که چشم همگان را به خود خیره میکند.تمام نقاشیهایی که در فضای داخلی کلیسا کشیده شده است، برگرفته از رنگ روغن و آب طلا بوده و تصاویری از زندگی حضرت مسیح (ع) به زیبایی بر روی دیوارههای آن تزیین شده است. مهم این است که هر طرف را نگاه کنید چشمتان سیر نمیشود. این مراسم توسط ارامنهای که در جلفا ساکن بودند در زمان صفویان انجام میشد. شاه عباس صفوی حدود 400 سال قبل به مردم یکی از شهرهای ایران که اکنون بخشی از خاک آذربایجان است، دستور داد تا خانههای خود را ترک کنند و در جلفا ساکن شوند. دو دلیل عمده را می توان علت وجه اشتراک این خانه ها ذکر کرد. اما این اشخاص متوجه نمی باشند که باستان شناسی هم وجود این مناره ها را باستانی نمی داند. یعقوب مقدس یا همان هاکوپ نام قدیمی ترین و اولین کلیسای اصفهان می باشد که در سال 1607 ساخته شده و ارامنه به محض ورود به اصفهان این کلیسا را بنا کرده اند.وسعت این کلیسا کوچک بود و نمی توانست پاسخگوی نیز تمام ارمنی ها باشد.

تونل آکواریوم اصفهان تونلی عریض به طول 35 متر است که گنجایش 1.5 میلیون لیتر آب را دارد و برای نمایش بسیاری از گونه های آبزیان در اقیانوس ها به کار گرفته شده است. این مسجد در دوره های مختلف دﻳﻠﻤﻴﺎن، ﺳﻠﺠﻮﻗﻴﺎن، آق قویونلوها و اﻳﻠﺨﺎﻧﻲ ﺗﺎ ﺻﻔﻮی و ﻗﺎﺟﺎری تغییر و تحولاتی داشته و معماری ایرانی را از ۱۵ قرن پیش به تصویر می کشد. در قرن هشتم هجری، تغییراتی در زمان مظفری روی این بنا صورت گرفت. در ضمن تعمیرات کاشی کاری سردر اصلی (شمالی) این مسجد، در زیر تزیینات قرن هشتم هجری قمری، کتیبهای به خط کوفی و به سبک کتیبههای دوره سلجوقیان به دست آمده است که نشان میدهد مسجد را در این دوره بنیان گذاشتهاند و بنای فعلی در واقع حاصل تجدید بنایی با الحاقات بسیار در قرن هشتم هجری قمری است. همان طور که میدانید بسیاری از معماران برای ساختن پل قسمتهای کم عرض را در نظر میگیرند، اما او قسمت عریض تر زاینده رود را برای ساختن سی و سه پل ترجیح داد. 3- در کلیساهای ارمنستان کلاً از سنگ به منزلهٔ مصالح استفاده شده اما کلیساهای جلفای اصفهان به دلیل سهولت دسترسی به مصالح بوم آورد از آجر در بنای کلیساها استفاده کرده اند که در این خصوص معماران ارمنی از شیوهٔ ساخت بناهای مسلمانان الهام گرفته اند.

استفاده شده است که بسیار چشم نواز و استادانه هستند. کاخ هشتبهشت اصفهان یک کوشک سلطنتیست که از زمان حکومت صفویان، یعنی دوره شکوه و شکوفایی اصفهان، به یادگار مانده است. نام های دیگر کاخ هشت بهشت، هشت در بهشت، هشت به هشت و باغ بلبل است. جاذبه هایی که در اطراف و نزدیکی مسجد جامع عتیق اصفهان قرار دارند عبارتند از: خانه تاریخی مشیرالملک، سردر قیصریه، میدان امام علی، سی و سه پل، پل خواجو، حمام تاریخی علی قلی آقا، میدان نقش جهان، باغ گلها، پل مارنان، عالی قاپو، برج کبوتر آذر بهرام، کاخ چهلستون، انگورستان ملک التجار، موزه موسیقی، کاخ هشت بهشت، مسجد شیخ لطف الله، مناره ساربان، خانه تاریخی فرج الله خان کیوان، موزه عصارخانه شاهی و خانه تاریخی ملاباشی. اما مهمترین دستاورد عمرانی وی ساخت مسجد جامع نو، دو آبانبار و یک تکیه است که در حال حاضر با عنوان مجموعه میدان امیرچخماق یزد شناخته میشود. پس از ساخت خانهها نوبت به ساخت کلیساها رسید. کلیسای بیت لحم: این کلیسا در سال 2016 توسط نشریه دیلی تلگراف به عنوان یکی از زیباترین کلیساهای جهان اجاره خودرو برای سفر انتخاب شد. معماری این کلیسا بسیار هنرمندانه و حرفهای انجام شده است، تا جایی که نام این کلیسا در لیست ۲۳ کلیسای زیبای جهان در روزنامه دیلی تلگراف که در سال ۲۰۱۶ منتشر شد، به چشم میخورد. یعنی برخلاف تهران که قحطی شد، اصفهان این اتفاق نیفتاد؟ اصلی ترین پلانی که برای اصفهان، در دوره شاه عباس در نظر گرفته شد، چهار باغ بود. کوچ اجباری ارمنیان، در اوایل قرن یازدهم هجری قمری به اصفهان، به دستور شاه عباس اول از جملهٔ این مهاجرت ها و از بارزترین مصادیق این تأثیرات است که به دلیل تفاوت های مذهبی و فرهنگی تأثیرات متقابل عمده ای بر فرهنگ و معماری ارمنیان و شهر اصفهان داشته. در قرن دهم، یازدهم، دوازدهم که مربوط به دوران صفویه است، نیز اقدامات و تغییرات زیادی روی بنا اعمال شد.

کریاس که در زمان قدیم به آن دهلیز نیز میگفتند، فضای چهارگوشی است که سقف بلند و گنبدی شکلی دارد. این زمینها هماکنون به یک شهرک بسیار زیبا با معماری بینظیر تبدیل شده و نام آن با توجه به مامن اصلی ارمنیها، جلفای نو انتخاب شد. این زمینها هماکنون به یک شهرک بسیار زیبا با معماری بینظیر تبدیل شده و نام آن با توجه به مامن اصلی ارمنیها، جلفای نو انتخاب شد.به مرور زمان ارمنیهای دیگر هم به این محله آمدند و خانهها کاملا به شیوه آنها ساخته شد. اولین و مهمترین بخش دیدنی این محله تاریخی، کلیساهای متنوع آن هستند. ایوانهای مسجد جامع اصفهان را میتوان مهمترین و زیباترین بخشهای این بنای تاریخی دانست؛ زیرا از معماری بسیار جذاب و شگفت انگیزی برخوردارند. اگر به منارههای مسجد خوب نگاه کنید، کاشیکاریهای بینظری را میبینید که بر آنها کتیبههایی به خط کوفی و کوفی بنایی منقش به ذکر خدا و ائمه قرار دارد. بخش شمالی نو جلفا اصفهان که در نزدیکی رودخانه قرار داشت، محل زندگی ثروتمندان بود، زیرا از چشماندازی زیبا و نسیم خنک رودخانه بهره میبرد. اصفهان پر است از جاهای دیدنی و تاریخی که مطمئنا از تماشای آن ها لذت خواهید برد. بین اتاق ها دو راهرو وجود دارد که یکی برای ورود به بخش جنوبی استفاده می شود و دیگری برای ورود به اقامتگاه مجاور مورد استفاده قرار می گیرد. در صورتی که تصویر نقشه برای شما نمایش داده نمی شوند لطفا از نرم افزار تغییر آیپی ( فیل.تر..شکن) استفاده نمایید . موقعیت جغرافیایی باغ پرندگان اصفهان روی نقشه در سالهای اخیر بخش خصوصی به کمک شهرداری شهر اصفهان نمونههایی از پروانهها و نمونههایی از خزندگان را گردآوری کرده و در مجموعههایی به نامهای باغ پروانهها و باغ خزندگان در ناژوان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده است. سنّتهای شکلدهی، آرمانها، شعایر و مفاهیم دینی، نقشه که از انواع قدیمی تر و سادهتر به آرامی کمال یافته، عناصر بزرگ ساختمانی و تزیینات همه در مسجد امام با عظمت و شکوهی، که آن را در شمار عظیمترین بناهای جهان قرار داده، تحقّق و یافتهاست.

در زمینه تولید محصولات باغی استان اصفهان در تولید میوههای دانه دار نظیر سیب، گلابی، به، انار، بادام، زعفران و گیاهان دارویی در مقایسه با سایر استانهای کشور رتبههای ۲ تا ۵ را دارد. اتاقها فضایی کاملا سنتی دارند و بالکن رو به باغی زیبا است که چشم انداز زیبای دارد. 1. اقامتگاه سنتی میناس اصفهان: اقامتگاه سنتی میناس اصفهان در خیابان حکیم نظامی، کوی سنگ تراشها در کوچه 22 واقع شده است. برای ورود به محله جلفا باید از خیابان حکیم نظامی عبور کنید تا وارد محله جلفا شوید. باید بگی پس این همه دوری چی میشه؟ اولین کاری که مردم جلفای قدیم پس از مهاجرت به اصفهان انجام دادند، ساخت خانه بود. خواجه پطروس ولیجانیان کلیسای بیت لحم را ساخت و در نهایت نیز به همراه خانوده در همین مکان به خاک سپرده شد. یکی از این کتیبه ها مزین به آیه ۵۴ سوره اعراف و نام بانی و سال ساخت است. هنگامی که در این خیابان ها قدم می زنید باور نخواهید کرد که چنین جای بسیار زیبا و رمانتیکی وجود دارد. بازگشت به روزهایی که شاه عباس در حال متعادل کردن قدرت با رقیب دیرینه خود، عثمانی بود. از این رو می توان گفت تاریخچه این پل، جذاب تر از زمان حال آن است و می تواند موضوعی خواندنی و جذاب برای شما علاقه مندان و یا حتی گردشگران عزیز محسوب شود. محله جلفا سرشار از حس خوب و آرامش است؛ حتی کوچهپسکوچههای محله نیز حس خوب به شما القا میکنند. این مجموعه در زیرزمینی به وسعت 2800 متر مربع و در دل زمین (9 متر زیرزمین ) واقع شده است.در ابن مجموعه، آکواریوم های بزرگ 5 الی 10 متری، آکواریوم های لمسی و سیلندر آکواریوم و نیز یک تونل آکواریوم به طول 33 متر، بخش عکس یادگاری، فروشگاه هدایا، کافی شاپ و هم چنین پارکینگ در این پروژه طراحی شده است.

اگر دوست دارید انواع ماهیها و آبزیهای شگفتانگیز را از نزدیک ببینید و امکان غواصی هم ندارید میتوانید به آکواریوم اصفهان بروید و با آنها آشنا شوید. هر گوشه از این شهر را که نگاه کنید، هنر مردم شهر را نظارهگر خواهید بود. مکان هایی که با هنر معماری شان مردم این شهر را از گرمای شدید نجات می دهند. در جهت راست گنبدخانه، دالانی وجود دارد که به زنان این امکان را میدهد تا از آن طرف وارد مسجد شده و از آنجا خارج شوند. دبیرستانی که در آن درس میخواندم در این خیابان بود . شاید برایتان جالب باشد که بدانید تصاویری از بهشت و جهنم به همراه دست نوشتههایی از کتاب انجیل هم بر روی دیوارهای مختلف این کلیسا به زیبایی هر چه تمامتر حکاکی شده است. تصویرگری دیوارهای عمارت با جزئیات زیادی صورت گرفته. چون ایجاد چنین دستگاهی مخصوصا دربدوامر مستلزم هزینههای نسبتا زیاد میباشد وزارت کاردرصددبرآمدکمک سازمان بین المللی کاررابرای انجام این مقصودجلب نمایدوچون سازمان مزبور با اعطای کمکهای فنی لازم ازلحاظ اعزام کارشناسان ودادن مقداری ازماشین آلات موافقت نمود اخیرانمایندهای بایران اعزام داشته که برنامه کار رامطالعه نماید تانسبت به رفع حوائج فنی اقدام لازم بعمل آورند. فعلاعده ازمهندسین ایرانی باکمک متخصصین اعزامی سازمان خواروبار کشاورزی جهانی مشغول مطالعه وطرزتوزیع آب وتهیه طرحهای مربوط به اصلاح کانال هاوبررسی اراضی ازنظرکشاورزی میباشند. از دیگر نکات جالب در مورد کاروانسرای زین الدین، تامین آب آن از چشمه، از گذشته تا به امروز است.

اگر از تاریخ این شهر سخن به میان آید سرگذشت آن تا اعماق اساطیر وافسانه ها ریشه دارد تاریخ این شهر از یک سو به سلیمان ونوح متصل واز سوی دیگر پایگاه نهضت کاوه آهنگر بر علیه ضحاک خونخوار معرفی می گردد. یاقوت حموی اصفهان را شهر سواران نامیده که مشتق از واژه های اسپهان وسپاه است. او 15 سال از عمرش را صرف عمران و آبادی مسجد کرد. در قرن سوم هجری محراب آن تخریب شده و جهت قبله مسجد جامع اصفهان تغییر کرده است. نخست آن که قدیمترین نمونه معماری است که طی قرن نهم هجری قمری، در معماری مذهبی ناحیه یزد از آن تقلید شدهاست؛ این طرح مرکب از یک مقصوره گنبددار و یک شبستان مستطیل بلند و کشیدهاست. این روزها خبری از آن تابلوهای نقاشی نیست اما فقط تصور اینکه چنین پیادهروی منحصر به فرد و هنرمندانهای در یکی از شهرهای کشورمان در دسترس مردم کوچه و بازار بوده است هم جای افتخار و تحسین دارد. در عنوان قبلی به بررسی تاریخچه و کلیات مسجد جامع عتیق اصفهان پرداختیم اما برای پاسخ به سوال مسجد جامع اصفهان چگونه ساخته شد؟ در این مقاله قصد داریم سری به خلیج همیشه فارس و جزیره زیبای قشم هم بزنیم و با تاریخچه قشم آشنا شویم. در این جزیره آب انبارهای متعددی برای آبرسانی به مردم ساخته شده است که آب انبار بی بی قشم یکی از مهمترینها در بین آنهاست. برخی از کتیبه های مسجد جامع اصفهان عبارت اند از: کتیبه شاه طهماسب، کتیبه شاه اسماعیل، کتیبه سنگ فرش، کتیبه آب مباح، کتیبه هایی از شاهان صفوی و محمد امین اصفهانی، کتیبه محراب صفه و سایر کتیبه هایی که در ایوان های مختلف قرار دارند. در این دوره نصیر خان براهویی حکمران بلوچستان، بمپور را مرکز حکومتی خود قرار داد.

طرح کلیساهای جلفای اصفهان برخلاف کلیساهایی که در اروپا مشاهده میشود، بسیار سنتی بوده و مصالح به کار رفته در آن خشت و خاک هستند تا بتوانند به گونهای وجود خود را در استان اصفهان تثبیت کنند. شما میتوانید در ایرانگرد معتبرترین تورها را مشاهده و انتخاب کرده تا سفری بیدغدغه برایتان برنامهریزی شود. اگر میخواهید یکی از زیباترین شهرها و محلههای ایران را از نزدیک ببینید، حتما به اصفهان و محله ارمنینشین جلفا مراجعه کنید. از آنجاییکه شهر زیبا و توریستی یزد از جمله شهرهای کویری و گرم ایران است، همه فصول سال برای بازدید از آن، مناسب نیست؛ بنابراین بهتر است در ماههای خنک سال مانند فروردین و اردیبهشت و مهر و آبان، به یزد سفر کنید. محله جلفای اصفهان از محله های توریستی مشهور شهر است که با نام های نو جُلفا یا جُلفای نو نیز شناخته می شود. خانه های تاریخی محله جلفا اصفهان از آثار ارزشمند تاریخی و دیرینه این شهر هستند. در ادامه هر یک از بخش های دیدنی این محله تاریخی و با شکوه را معرفی خواهیم کرد. سلطان محمد یکی از بزرگترین و معروفترین مغولان ایلخانی بود که قبل از مسلمان شدن به نام اولجایتو شناخته میشد و پس از گرویدن به دین اسلام نام محمد خدا بنده را برای خود انتخاب نمود. جایی که این روزها آدمها به اسم جلفا میشناسند، در واقع «کوچه کلیسای وانک اصفهان» و «میدان کوچک (میدان جلفا)» نام دارد. روش آخر نیز می توانید از طریق خیابان عبدالرزاق به پارکینگ سبزه میدان بروید، وارد بازار شده و در انتهای بازار به ورودی مسجد برسید. مسجد امیر چخماق درست در کنار این بنا قرار دارد و از طریق یکی از غرفههای ضلع غربی تکیه میتوان به آبانبار میدان دسترسی داشت.

دو میدان آن، میدانچه شکرچیان و میدانچه مجسمههای سنگی، جایی است برای دور هم نشینیهای عصرانههای اهل محله، دیگر اصفهانیها، توریستها و همه. صفههای گوشوارهای دور تا دور حیاط نیز بسیار جذاب و دیدنیاند. در زمان آل بویه نیز ستونهای آجری با نقش و نگار به ساختمان افزوده شدند. سقف گنبدی شکل کریاس بسیار دیدنیست و نمای آجری آن با اشکال هندسی رنگارنگ مزین شده. این ایوان دارای ستونهای متعدد آجری با تزئینات ساده و زیبا است و در سقف آن نیز خطوط تزئینی و تاریخی به چشم میخورد که با خط بنایی عبارات مذهبی نوشته شده است. پل در محور شمالی ـ جنوبی ساخته شده و دارای 180 متر طول،8 / 4متر تا6 / 6متر عرض و 17 دهانه است. این محور از خیابان توحید و کوچهٔ مریم شروع می شود. برای بازدید مسجد جامع اصفهان می توانید هر روز هفته از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ و ۱۴ الی ۱۶:۳۰ با پرداخت هزینه کم اقدام کنید. تمام شده .ساعت 9 صبح است . مکان اولیهی این مدرسه، درخیابان چهارباغ ( سید علی خان کنونی ) قرار دارد و به نام ستارهی صبح شناخته میشده است. نزدیکترین دیدنیهای اصفهان به سی و سه پل، خیابان چهارباغ است که گشت و گذار در آن لذتی بیمانند دارد. باید بگویم برای منِ بد اصفهانیِ پرسهگرد، بودن این فضا و این گذرِ روحنواز با قلوهسنگهای کف که پاها را با خودش آشتی میدهد، نعمتی است بیانتها؛ مثل خیابان چهارباغ اصفهان. بسیاری از افرادی که از محله جلفا اصفهان بازدید می کنند همواره این سوال در ذهنشان پیش می آید که در این مرحله به بازدید از مناطق تاریخی بپردازند یا از مراکز خرید فوق العاده این محله خریدهای خود را انجام دهند؟ همانطور که می دانید محله فهادان تاریخی ترین و قدیمی ترین بافت شهر یزد است که فاصله بسیار نزدیکی با مراکز دیدنی تا زندان اسکندر و خانه لاری ها و مسجد جامع و بازارهای سنتی و قدیمی و کوچه های آشتی کنان دارد.


[ بازدید : 17562 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]
[ يکشنبه 23 مهر 1402 ] [ 21:48 ] [ مدیر مجله ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر