4 علامت و نشانه رایج واریکوسل



کیسه بیضه یک بیضه پوشیده از پوست است که شامل بیضه ها می شود و همچنین حاوی شریان ها و وریدهایی است که خون را به غدد تولید مثل می برند. ناهنجاری عروقی در کیسه بیضه می تواند باعث واریکوسل شود. با دکتر کیوان آقامحمدپور بمانید


واریکوسل چیست؟

واریکوسل یک سیاهرگ بزرگتر در کیسه بیضه است. به این رگ ها شبکه پلکسی فرم می گویند.

واریکوسل فقط در کیسه بیضه ظاهر می شود و بسیار شبیه به سیاهرگ های واریسی است که در پاها ایجاد می شود. واریکوسل می تواند باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد باعث ناباروری می شود (در مورد ناباروری نیز می توانید در این مقاله مطالعه کنید). واریس یکی دیگر از عوارض واریکوسل است.

واریکوسل شایع است. این بیماری در 15 درصد افراد مسن و 20 درصد افراد جوان دیده می شود. معمولا در مردان 15 تا 25 ساله دیده می شود.

واریکوسل معمولا در دوران بلوغ ایجاد می شود و بیشتر در سمت چپ بیضه است. آناتومی سمت راست و چپ کیسه بیضه یکسان نیست. واریکوسل به صورت دو طرفه اتفاق می افتد، اما بسیار نادر است. همه واریکوسل ها بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند.

چه چیزی باعث واریکوسل می شود؟

سلول ها توسط طناب منیسک در کنار هم نگه داشته می شوند. طناب از هر بیضه حمایت می کند و اعصاب، ماهیچه ها و اعصاب هر بیضه را حمل می کند. در وریدهای داخل کیسه بیضه، یک سری رگ های منفرد وجود دارد که خون را از داخل بیضه به کیسه بیضه و از آنجا به قلب برمی گرداند. گاهی خون به راحتی در این سیاهرگ ها جریان نمی یابد و در آنجا جمع می شود و باعث بزرگ شدن رگ ها می شود.

هیچ عامل خطر شناخته شده ای برای ایجاد واریکوسل وجود ندارد و علت دقیق آن ناشناخته است.

علائم و نشانه های واریکوسل

واریکوسل علائم خاصی ایجاد نمی کند. اما شایع ترین علائمی که مشاهده خواهید کرد عبارتند از:

1. ضربه به یکی از بیضه ها

2. تورم کیسه بیضه

3. بزرگ شدن یا پیچ خوردگی محسوس وریدهای کیسه بیضه که اغلب شبیه کیسه ای پر از کرم است.

4. درد مزمن و مکرر در ناحیه بیضه

عوارض احتمالی واریکوسل

این مشکل می تواند باروری را تحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل در 44-35 درصد از مردان با ناباروری اولیه و در 45 تا 81 درصد از مردان با ناباروری ثانویه رخ می دهد.

ناباروری اولیه زمانی است که زوجین پس از حداقل یک سال تلاش نتوانند باردار شوند. در حالی که ناباروری ثانویه به شرایطی اطلاق می شود که زوجین حداقل یک بار صاحب فرزند شده باشند اما پس از آن قادر به باردار شدن نیستند.

واریکوسل چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً پزشک می تواند بعد از معاینه فیزیکی مشکل را تشخیص دهد. واریکوسل همیشه در حالت خوابیده احساس یا دیده نمی شود. پزشک اعضای بدن بیمار را در حالت ایستاده و دراز کشیده معاینه می کند.

ممکن است پزشک نیاز به سونوگرافی از بیضه ها داشته باشد. این آزمایش به اندازه گیری لوله های اسپرم کمک می کند و به پزشک اجازه می دهد تصویر دقیقی از مشکل دریافت کند.

پس از تشخیص واریکوسل، پزشکان آن را با یکی از سه درجه بالینی طبقه بندی می کنند. بسته به اندازه توده بیضه، از 1 تا 3 درجه بندی می شوند. سطح 1 پایین ترین و سطح 3 بالاترین است.

اندازه لزوماً بر روند کلی درمان تأثیر نمی گذارد، زیرا ممکن است اصلاً نیازی به درمان نداشته باشید. گزینه های درمانی به شدت مشکل ناباروری بستگی دارد.

روش های درمان واریکوسل

واریکوسل همیشه نیاز به درمان ندارد، اما ممکن است در شرایط زیر نیاز به درمان داشته باشید:

• درد

• آتروفی بیضه

• ناباروری

اگر به دنبال تکنیک های کمک باروری هستید، ممکن است بخواهید درمان را در نظر بگیرید.

در برخی از افراد، این وضعیت می تواند باعث مشکلاتی در عملکرد طبیعی بیضه ها شود. در این حالت، هرچه درمان زودتر انجام شود، شانس بهبود تولید اسپرم در بیمار بیشتر است.

گاهی اوقات پوشیدن لباس زیر تنگ یا کیسه بیضه می تواند از بیضه ها حمایت کند و درد و ناراحتی شما را تسکین دهد. اگر علائم واریکوسل شدیدتر شود، ممکن است برای درمان آنها به روش های پیچیده تری مانند واریکوسلکتومی و آمبولیزاسیون واریکوسل نیاز باشد.

واریکوسلکتومی

واریکوسلکتومی یک عمل جراحی سرپایی است که در بیمارستان انجام می شود. در طی این روش، متخصص واریکوسل و اورولوژیست از طریق شکم به بیضه‌ها دسترسی پیدا می‌کند و رگ‌های غیرطبیعی را جدا می‌کند. به این ترتیب خون از وریدهای غیر طبیعی به وریدهای سالم منتقل می شود. در مورد چگونگی آماده شدن برای این جراحی و اینکه چه نتایجی می توانید انتظار داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید.

آمبولیزاسیون واریکوسل

ابلیشن واریکوسل یک روش سرپایی با حداقل تهاجم است که در آن یک کاتتر کوچک در یکی از وریدهای کشاله ران یا گردن قرار داده می شود. سپس لخته از طریق ورید به رگ خونی فرستاده می شود و عبور وریدهای مرتبط را مسدود می کند تا خون نتواند وارد آنها شود.

زندگی با واریکوسل

ناباروری یکی از عوارض شایع واریکوسل است. اگر شما و همسرتان در بارداری مشکل دارید، با پزشک خود صحبت کنید.

جراحی تنها در صورتی ضروری است که واریکوسل دردناک باشد یا در تلاش برای باردار شدن باشد. با پزشک خود در مورد اینکه کدام روش درمانی برای شما مناسب است صحبت کنید.


[ بازدید : 3364 ] [ امتیاز : 2 ] [ نظر شما :
]
[ سه شنبه 8 اسفند 1402 ] [ 10:09 ] [ مدیر مجله ]
نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر